Subscribe to our newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam
[contact-form-7 404 "Not Found"]

2x per dag naar de MacDonalds en alsnog afvallen?

Vaak hebben mensen er al 101 diëten en afvalpogingen opzitten. Diëten waar ze vaak heel veel NIET mogen eten, vaak honger hadden overdag en allesbehalve blij werden van het eindresultaat op de weegschaal.

Als je wilt afvallen is jouw energiebalans leidend. Dat wil zeggen: zolang je minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft ga je afvallen. Welk dieet je ook gevolgd hebt: ze zijn allemaal gebaseerd op een energietekort. Energietekort wil zeggen dat je minder kcal (energie) binnen dan dat je eigenlijk nodig hebt. Kortom je krijgt te horen wat je beter niet kunt eten om calorieën te besparen.

Maar ik weet niet hoe het met jou zit: als ik hoor dat ik NIET aan een roze olifant moeten denken…. Dan zie ik dus letterlijk een roze olifant voor mij. Ik ben geen voorstander van het verbieden of uitsluiten van producten. De kans is groot dat je dan snel afhaakt.

Wat veel slimmer is: je gaan verdiepen in de calorieën van producten. Want als je jij weet hoeveel calorieën een product bevat, dan weet je ook hoeveel ruimte dat in beslag neemt in jouw dagelijkse caloriebudget.

Als voorbeeld: stel uit mijn berekening is gekomen dat jij met 1500 kcal/ dag een halve kilo per week gaat afvallen. Dan maakt het voor het afvallen dus niet uit wat je eet binnen die 1500 kcal. Als je maar dagelijks 1500 kcal eet.

Je kunt je kcal budget gaan besteden aan bijvoorbeeld een lekkere vette hap van de Mac Donalds. Levert je al snel 541 calorieën op. Maar je kunt er ook voor kiezen om bij je lekkere zomerse avondmaaltijd veel groente te eten. Dan kun je niet één bord leegeten maar zelfs drie borden van slechts 120 kcal. Wat je ziet is dat de caloriedichtheid van groente ontzettend laag is terwijl de kcal dichtheid van een fastfood maaltijd heel hoog is. Wat je ziet is, dat er in groenten minder calorieën zitten dan in een fastfoodmaaltijd.

Je kunt dus met gemak twee keer naar de MacDonalds gaan en afvallen. Maar of het je dichterbij je doel brengt… daar zet ik mijn vraagtekens bij. Die drie borden groente voor slechts 120 kcal leveren naast vitamines en mineralen ook ontzettend veel vezels op. Vezels zorgen ervoor dat jij een vol gevoel hebt. Dankzij een vol gevoel heb jij niet continue de drang om te blijven snacken en snaaien.

Groetjes, Maaike
maaike@healthybydesign.nl

PS: nog weten hoeveel calorieën producten bij de Mac bevatten? Zie hieronder: